Kluswoningen en zelfbouwkavels warm ontvangen in Utrecht

Kluswoningen en zelfbouwkavels warm ontvangen in Utrecht

Het past perfect in de tijd waarin je alles wat je koopt kan personaliseren: kluswoningen en zelfbouw. Alles helemaal zoals je het zelf wil. 

De traditionele productiemethodes waarbij een bedrijf een product of dienst ontwikkelde en reclame maakte in de hoop tot aankoop vanuit de consument is verschoven naar consumentgerichte productie. Tegenwoordig schikt de consument zich niet naar alleen kant-en-klaarproducten. Zij kenmerkt zich als actieve, kritische en – versterkt door de mogelijkheden van technologie – geïnformeerde actor.  In een tijd die zich kenmerkt door een steeds verdere afkeer van de massaproductie binnen het Fordisme richting een meer gedifferentieerde en vraaggestuurde consumptiemarkt passen de kluswoningen en zelfbouwkavels perfect.

74952_465767056873948_2044305667_n

Uit marktonderzoek onder woningkopers blijkt ook meer en meer dat de consument zelf een bepalende rol wil en krijgt bij de woningproductie. Rond de tien procent van de woningkopers verkiest tegenwoordig de klassieke “meer- minder werkopties” boven een vorm van medeontwikkeling. De grootste groep kopers wil in meer of mindere mate een persoonlijk stempel op zijn woning kunnen drukken. Ook uiteenlopende wetenschappelijke studies geven een consensus over de opkomst van consumentgericht (woning)productie.

De twee nieuwe consumentgerichte projecten in Utrecht (MadebyU) sluiten hier perfect bij aan: de kluswoningen en zelfbouwkavels worden warm ontvangen. De kopers zijn bijzonder enthousiast over de mogelijkheid om binnen het centrum een grote eigen vrijheid te krijgen. Zo kunnen ze zelf een woning ontwikkelen of verklussen, helemaal naar wens. Een stel kopers bij de open dag;

“Hij: Zelfbouw is een unieke droom. Je eigen huis bouwen kan wel in Nederland, maar vaak buiten de stad. Wij zijn verkocht aan de stad, via MadebyU kunnen we in de stad ons eigen huis bouwen. Helemaal naar onze wensen. Ook is de buurt helemaal vernieuwd, is het dichtbij de school en het centrum, geweldig!”

Zij: “Nu kunnen we onze dromen waarmaken, een grotere tuin nemen en al onze wensen binnen ons budget realiseren. Ook hoop ik dat we innovatief ruimtes kunnen delen met de andere toekomstige bewoners, zoals een flexwerkplek. Het is gewoon veel aantrekkelijker dan kant en klare nieuwbouw, nu kan je precies dat maken wat je zelf wil”

Het is duidelijk: vrijheid is het toverwoord. Het bieden van deze vrijheid genereert echter een compleet nieuw product- en procesontwikkeling. De communicatie tussen aanbieder en koper dient zeer transparant de wederzijdse verwachtingen weer te geven: wat kunnen de kopers verwachten van de aanbieder? Wat moeten ze zelf (of samen) doen? Wie zijn de andere kopers? Ook dient de prijs aantrekkelijk te blijven; de financieringseisen mogen niet te hoog worden, mensen willen tenslotte door zelf te klussen kosten drukken. Tot slot dienen de eisen binnen de kluswoningen en zelfbouwkavels zo ruim mogelijk te worden opgesteld, niet alleen fysiek maar ook temporeel. Want waar de één binnen vier maanden zijn woning afgerond wil hebben, ziet de ander het klusproject als een drie jaren traject waar hij de tijd voor wil nemen. Kortom; zoveel mensen, zoveel wensen. Het is prachtig dat het mogelijk wordt om deze wensen in een voorheen conservatieve woningmarkt de ruimte te geven, maar het is wel even wennen.

1460970_465799806870673_2032406593_n

Bronnen: MadebyU, 2013; DBMI, Nirov en Nieuwbouw Nederland, 2012; Payne, 2008; Richardson en Connelly, 2005; Fischer, 2002; Sanders, 2010.