Buurtconciërge zijn is denk ik het meest veelzijdige beroep wat ik kan bedenken. De ene keer laat ik mijn tanden zien naar de gemeente als ze toch ECHT WEL EENS moeten gaan doen wat ze al maanden of jaren beloven en de andere keer vraagt de gemeente je aan tafel om mee te denken over de toekomst van de buurt betreffende onderwerp XYZ. Om een beeld te scheppen; mijn week in vogelvlucht.
Op een maandag zit ik de hele ochtend lekker in mijn onesie (ja, echt waar) achter mijn computer te werken; vooral veel bellen, mailen en regelen. Om 12uur overleg ik met Bot bij ‘ons bankje in het park’ hoe mijn week eruit gaat zien. Daarna ga ik de buurt in. Ja, ik heb mij voor ik naar dat bankje ging in mijn ‘buurtconcierge’ outfit gehesen. De meeste ondernemers zijn dicht op maandag. Ik check vooral ook de openbare ruimte en maak wat meldingen bij de gemeente.
Op dinsdag sta ik bij de plaatsing van twee enorme betonnen bakken voor het verhaal waar ik zolang heb gewacht bij de gemeente: twee enorme plantenbakken midden in het winkelgebied. Dan stuur ik nog een nieuwsbrief, schrijf ik een blog, regel ik een nieuwe offerte voor camera’s die we aan ondernemers aanbieden en geef ik de voorlopig akkoord op een krijtverfproject voor het ‘houd de stoep vrij-project’. Ook een ingezette AED moet even onderhoud krijgen en dan weer online gezet worden; dus daar fiets ik even langs.
Woensdag breekt aan en ik ga lekker aan de slag met de Lichtjestocht voorbereidingen. Ik regel EHBO, verkeersregelaars, kramen en tenten. Ook regel ik de vergunning en dat ondernemers wat uitdelen aan de bezoekers. Een noodplan voor als corona doorzet maak ik ook nog even. Dan vraag ik bij de leverancier van de warmtekussens na wanneer het Gezondheidshuis de bankjes kan verwachten waar een lang traject van afstemming over brandveiligheid aan vooraf is gegaan. Af en toe een instagram post of gesprekje op whatsapp over een klacht, opmerking of wens tussendoor. En vooruitkijkend naar volgend jaar maak ik alvast een eerste plan voor een groot evenement en prik ik de data voor de EHBO cursussen. Dan bestel ik Lollies voor Sinterklaas; sintjes en paardjes. Super cute. En ik laat een mooi kaartje ontwerpen die ik aan de 200 lollies ga nieten.
Op donderdag krijg ik het design voor de kaartjes terug; het is leuk geworden en ze gaan naar de drukker. Dan nog een rondje door de buurt en langs alle ondernemers of ik wat voor ze kan beteken en dan de dag zit er weer op. Dan belt een boze bewoner dat zij die rotondes helemaal niets vindt. Die koppel ik aan de verkeersdeskundige, hij is uiteindelijk verantwoordelijk. Stiekem ben ik benieuwd of de ‘klagende bewoner’ daar wel gehoord wordt. Ook fiets ik langs de bakker in een andere buurt. Daar bied ik aan de Burgemeester ons ‘Puur Oost’ boek aan.
Vrijdag beantwoord ik alle e-mailtjes die die week teveel tijd kosten. Zoals ingewikkelde vragen over de Lichtjestocht en de route; of ik even alles in een plattegrond kan zetten in detail voor de leverancier zodat deze zelfstandig alles kan opbouwen. Ik open Adobe en kriebel snel 10 kramen en 5 tenten neer. Ook overleg ik over welke 30 plekken geschikt zijn voor de krijtprints met de gemeente en de leverancier en geef definitief akkoord op de offerte voor de streetart. Ik check nog even bij de hovenier of hij de planning scherp heeft voor de bakken die er nu staan. Die moeten volgende week gevuld worden. Nog wat laatste dingetjes en het is weer weekend. Het was een leuke week!